Güvenli Bir Uçuş İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

güvenli uçuş

Bu yazımızda uçuşa hazır havadan görüntüleme ve ölçümleme sistemlerinizi güvenli ve verimli bir şekilde kullanmanız için yapmanız gerekenleri sizler için 8 ana başlık altında özetlemeye çalıştık.

1- Sisteminizin Mekanik ve Elektronik Kontrolleri

Uçuşa başlamadan önce sisteminizin mekanik ve elektronik kontrollerini gerçekleştiriniz

Mekanik Kontroller;

  • Sisteminizin pervanelerini kontrol ediniz. Herhangi bir kırık, çatlama ve zedelenme gözlemlediğinizin pervanelerinizi motor dönüş yönlerine dikkat ederek değiştiriniz.
  • Sistem üzerindeki vidaları, motor bağlantılarını, destek kolu bağlantılarını, pervane bağlantılarını kontrol ediniz, herhangi bir gevşeme var ise lütfen uçuşa başlamadan önce gevşek vida ve somunları sıkılaştırınız.
  • Sistemin yer alan kumanda, telemetri ve görüntü aktarım birimi alıcı/verici birimlerini kablo ve antenlerini kontrol ediniz.
  • Sistemin sahip olduğu motorların faz kablolarını kontrol ediniz. Motor kablolarının herhangi birinde zedelenme ve kopukluk var ise uçuşa başlamayınız.

 

Elektronik Kontroller;

MK Tool ve DJI GO uygulamaları yardımı ile sistem elektroniği kontrolü yapınız, ayrıca görüntü aktarım, kamera (SD/Şarj) ve uzaktan kamera kontrol biriminin sağlık olarak çalıştığını kontrol ediniz. Uçuş elektroniği içerisinde ki SD kartı kontrol ediniz. Yaşanabilecek kaza ve kırımlarda SD kart içerisinde ki uçuş bilgileri çok önemlidir.

2- Çevre Koşulları Kontrol Ediniz

TurkUAV Uçuş Asistanı yardımı ile hava durumunu kontrol ediniz. Sisli, yağmurlu, karlı ve sistemin çalışma sıcaklıklarının dışındaki sıcaklarda uçmayınız.

TurkUAV Uçuş Asistanı yardımı ile GPS durumunu kontrol ediniz. Güneş patlamalarından dolayı oluşan GPS sinyali ve manyetik alan ölçüm bozuklarını önlemek için GPS durumunun ( Solar X-ray =”NORMAL” ve  Geomanyetik Alan = “QUIET”  )  olmalıdır, aksi takdirde pozisyon sabitleme, kolay kullanım ve eve geri dönüş özelliklerinde problemler yaşayabilirsiniz. Detaylı bilgi için Blog sayfamızda ki “Güneş Fırtınası – GPS Etkisi” yazımızı okuyabilirsiniz.

TurkUAV Uçuş Asistanı ve Anemometre ( Rüzgâr ölçer) yardımı ile uçuş yapacağınız alandaki ortalama rüzgâr hızına dikkat ediniz. Güveli bir uçuş için tavsiye edilen ortalama rüzgâr hızı < 20 km/h (5,4 m/s – 3 Beaufort)’den küçük olmalıdır

-Uçuş yapacağınız alanı detaylı bir şekilde inceleyiniz ( Elektrik Direkleri, Ağaçlar, Bina yükseklikleri, araç, insan faktörü, vb. )  acil bir durumda kullanmanız gereken eve geri dönüş özelliği için gerekli yüksekliği ve iniş yapabileceğiniz alanları belirleyiniz.

-Eğer uçuş yapacağınız alanın yakınlarda yüksek gerilim hattı, yüksek güçlü uydu alıcı vericisi, manyetik alan etkisi yaratan cihazlar, sinyal önleyici (Jammer) var ise bu alanlarda mümkün olduğunca GPS ve Kumpas destekli uçuşlar yapmayınız.

-Mümkün olduğunca tozlu ve kumlu ortamlardan kalkış yapmaktan kaçınınız. Kum ve toz motorlarınızın içine kaçıp motorlara zarar verebilmektedir.

-Uçuşa yasak bölgelerde ( Havalimanları, Askeri bölgeler, Elektrik Santralleri, vb… ) gerekli izinleri ve önlemleri alarak uçuş gerçekleştirmeye dikkat ediniz.

3- Bataryalarınızı Kontrol Ediniz

Uçuşa başlamadan önce kumandanızın sisteminizin ve kullandığınız diğer bataryaların tam olarak dolu olduğundan emin olun. Uçuşunuz sırasında zorunlu iniş yapmak ya da planladığınız operasyonu yarıda kesmek istemezsiniz. Bu tip sorunların önüne geçmek için uçuş yapacağınız günden önceki gece tüm bataryalarınız tam ve her bir hücresi dengeli olarak doldurun. Hasarlı ve sorunlu bataryalarınızı kesinlik ile kullanmayın. Uçuşa başlamadan önce bataryalarınızı sıcaklıklarına dikkat edin. Batarya sıcaklıkları ile ilgili olarak “Soğuk Havalarda Uçuş İpuçları” yazımızı okuyabilirsiniz.

4- Uçuş Öncesi Kumpas Sensör Değerini Kontrol Ediniz

Yeni bir alanda uçuşa başlamadan önce mutlaka kumpas kalibrasyonu gerçekleştirin. Her bölgenin kendine ait farklı elektromanyetik değeri bulunmaktadır. Sisteminizi başka bir uçuş noktasına taşıdığınızda (Örnek: Ankaradan – İstanbula gibi 100km den büyük mesafelerde) sistem kumpas hatası verebilir veya GPS fonksiyonları düzgün çalışmayabilir.  Maksimum miktarda performans ve verim alabilmek için kumpasın o bölgenin manyetik alan değerlerine göre ayarlanmış olması gerekmektedir. Kalibrasyon işlemi oldukça basittir. Yapmanız gerekenler;

TurkUAV Havadan Görüntüleme ve Ölçümleme Sistemi için

TurkUAV Uçuş Asistanı yardımı ile kalibrasyon sekmesinde bulunan talimatları takip etmektir. Bu talimatlarda sistemin kumpas biriminin nasıl kalibre edileceği anlatılmaktadır. ( Video )

DJI Phantom3 ve Inspire 1 Pro için

DJI Go uygulamasını açarak kalibrasyon sekmesinde bulunan talimatları takip etmektir. Bu talimatlarda sistemin kumpas biriminin nasıl kalibre edileceği anlatılmaktadır. (Video)

Kapalı alanda, yüksek gerilim hattı yakınında, yüksek güçlü uydu alıcı vericisi yakınında, manyetik alan etkisi yaratan cihazların yakınında, otopark içerisinde ve cebiniz de cep telefonu ile kalibrasyon gerçekleştirmeyiniz.

Mikrokopter ve DJI güvenlik avantajlarından olan eve geri dön özelliğini ve pozisyon sabitleme özelliğini tam verimle kullanabilmek için uçuştan önce güçlü GPS bağlantısı kurulmasını beklemeniz gereklidir. Uçuşa başladığınız nokta sistem tarafından ev pozisyonu olarak kaydedilecek ve eve geri dön özelliği aktif edildiğinde otomatik olarak başladığı noktaya dönüş gerçekleştirecektir. Eve geri dönüş yüksekliği kullanıcı tarafından belirlenmektedir.

5- Açık ve Güvenli Alanlarda Uçuş Yapınız

Her zaman olabildiğince açık ve güvenli alanlarda uçuş gerçekleştirmeye çalışın. İnsanların ve konutların bulunduğu alanlarda uçmaktan olabildiğince kaçının. Uçuş gerçekleştireceğiniz alanda ağaçların ve binaların bulunmaması kendinizi geliştirme aşamasında size büyük kolaylık sağlayacaktır. Uçuş sırasında sadece sisteminize ve görüntüye odaklanarak başarılı uçuşlar gerçekleştirmenize yardımcı olacaktır.

Uçuş planlamanızı yaparken dikkat etmeniz gereken önemli unsurlardan biride uçuşu gerçekleştireceğiniz alanının kalabalık üzerinde olmaması gerekmektedir. Ayrıca uçuş gerçekleştirirken insanları olabildiğince rahatsız etmemeye özen gösteriniz. Kimsenin rahatsız olmasına ve korkmasına sebep olmaktan kaçınınız.

6- Uçuş İrtifanızı Kontrol Ediniz

Yasalarla belirlenmiş olan maksimum uçuş irtifası olan 400 feet (120 metre) nin üzerine çıkmayınız. Belirlenen yüksekliğin üst kısmı uçaklara ait olduğu için oluşabilecek potansiyel riskleri unutmayınız. Ayrıca çeşitli yapıların altından uçmak sisteminiz manyetik ölçüm değerlerini bozabileceği ve sisteminizle olan bağlantınızın kopmasına sebep olabileceği için risk unsuru taşımaktadır.

7- Sisteminiz ile Görsel Teması Kaybetmeyiniz

Uçuşa hazır sisteminiz uzun uçuş menziline sahip olsalar bile uçuş sırasında sisteminizle olan görsel temasınızı kaybetmekten kaçınmanız gerekmektedir. Binaların ya da çeşitli yapıların arkasında uçtuğunuz durumlarda sistem yönelimini kaybetme riskiniz bulunmaktadır. Görsel temas ve uçuş telemetri veri takibini sürekli yapınız.

8- Sistem Yönelim Kontrolünü Kaybetmeyiniz

Uçuşu kendi adınıza daha kolay gerçekleştirmek için daima yeşil ışıkların size doğru ve kameranın ileri doğru baktığından emin olunuz. Bu sayede uçuş esnasında görüntü aldığınız noktaya ve uçtuğunuz pozisyona hâkimiyetinizi kaybetme şansınız azalacaktır.  Kolay kullanım özelliği yönelim kontrolünüze yardımcı olacaktır. İki elinizin de kumanda kontrol çubukları üzerinde sistemi kontrol altında tutar pozisyonda olması önerilmektedir. Kumanda trim çubuklarının ortada olmasına dikkat ediniz. Uçuş telemetri verisi ile sistem yönelim açısını ve eve olan mesafesini gözlemleyiniz.

Not:Yukarıdaki maddelerde anlatılanları kolay bir şekilde TurkUAV Uçuş Asistanı (“Uçuş Öncesi Kontrol” sekmesi) yardımı ile  uçuş öncesi kontrollerini gerçekleştirebilirsiniz.

Daha detaylı bilgi için üretici kullanım kılavuzlarına bakınız.

Kazasız ve Keyifli Uçuşlar

Kaynak : Fly Safe with DJI — 8 Tips on How to Use Your New Drone

Drone and UAV Safety Checklist

SHT-İHA Talimatı

Tarih: 18 Ocak 2016 Kategori: Genel

Back to Top